3 Mart 2013 Pazar

Oku oku / yaz yaz / oku

 
Kur’an-ı Kerim’in ilk ayeti’nin Oku! İle başlaması bir hayli düşündürdü beni. Konuyu enine boyuna araştırmaya, incelemeye çalıştım. Bu arada çağrışımlarla zaman tüneline girdim. Yetiştiğim okullarda kazandıklarımı hatırladım. Bu anılar, unuttuğumu sandığım bu anılar beynimde güzel güzel bohçalanmış da haberim yok.
Geçenlerde okuduğum  Allah’ın ilk emri “oku/çağır “la başlayan ayet ilköğretmen okulunda öğrendiğim Öğretmen Marşını hatırlattı bana. (1) Bu marşta da “öğren öğret hakkı halka…” ifadeleri geçiyor ya… Hatırlamam bununla sınırlı kalmadı, ilkokulu da hatırladım.
Böylesine hatırlamalara çağrışım mağrışım deyip geçiştiriyoruz. Çağrışımlardan hareketle ruhsal tahliller de yapıldığı oluyormuş. Epeydir çağrışımlarımın çoğalmasını yaşımın ilerlemesiyle ilişkilendiriyorum; yoksa ruhsal durumum mu bozuldu?  Neyse fazla karıştırmadan, konudan uzaklaşmadan yazmaya devam edelim.
Oku/çağır emrinden söz ediyorduk. Kur’an-ı Kerimin 3. Ayeti nde de okuma konusu tekrarlanıyor. Prof. Dr. Yaşar Nuri Öztürk de okumanın temel ibadet olduğu üzerinde duruyor.
Temel eğitimimi aldığımız ilkokula gidiyorum. 1951- 1952 öğretim yılına gidiyorum. Böyle rakamlar ilgi çekmez. 63 yıl öncesine gidiyorum demek daha  ilgi çekici olmaz mı?
İlkokulda alfabemizin ilk sayfalarını hatırlıyorum: OKU OKU YAZ/ YAZ YAZ OKU  ifadeleri beynimize kazınmıştı. Bu alfabeyi hazırlayanlara “Allah rahmet etsin “diyorum. Bu arada bu alfabeyi eleştirenler de çok oldu. UYU UYU/ YAT YAT UYU kelimelerine takılanlar çok olmuştur. Bunlara göre ulusumuz uyutuluyormuş. Alfabedeki ifadeler uykunun sağlık için, özellikle çocukların sağlığı için ne kadar önemli olduğunu vurgulamak içindi. Asıl uyutma günümüzde oluyor desem haksızlık etmiş olur muyum?
“Oku oku/ yaz yaz / oku”  ifadelerini yalnız alfabeden mi kaldırdılar? Bugün gündemden düşmeyen düşünce özgürlüğü üzerinde durmayacağım, basın özgürlüğü üzerinde de durmayacağı. Konu Kur’an ayetinden açıldı ya, Kur’andan devam edeceğim.
Kur’an-ı Kerim’in Türkçe Mealinin okunmasını kimler kınıyor, niçin kınıyor? Kur’an-ı Kerimi çağımıza uygun olarak yorumlayanlara niçin engeller çıkartılıyor?
Çağrışım falan derken tehlikeli bölgelere mi giriyoruz? Hiç niyetim yok. Yatacağım, uyuyacağım.”Yat yat uyu!”demeyesiniz sakın. Başka türlü söyleyelim: Uyumayanlar bana “yat yat /uyu.”diyebilirler.
Ağır mı yazdım. Herkesin uyuduğunu mu ima etmiş oldum.
Özetle uyumamamız için kendimizi, evrenimizi ve kitabımız Kur’an-ı Kerimi anlayarak okumalı ve gereğini yapmalıyız.

Sabahattin Gencal, Başiskele- Kocaeli, 14. 01. 2013
-----------------
**************************
**************************

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder