1 Temmuz 2012 Pazar

Yunus Ermenin Şiirlerinde İşlenen Konular


        Yunus Emre’nin şiirlerinde Allah aşkı, varlık birliği, insan, olgunluk, erdem; sevgi, yaşama sevinci, gurbet, barış, evren, ölüm…vb. kavramlar ele alınmaktadır.  Bunların hepsine önem verilmektedir.
Yazarlar kendilerine göre bazı temaları öne çıkarmaktadırlar. Örneğin x…. şöyle diyor: “Sufi’nin en güçlü çağrısı sevgiye, âhenge, anlayışa, dayanışmaya ve barışadır.” Yedi yüzyıldan uzun bir süre önce, Anadolu’nun gür ve lirik sesi Yunus Emre, insanlığı aşka çağırıyordu:

Gelin tanış olalım
İşi kolay kılalım
Sevelim sevilelim
Dünya kimseye kalmaz
Yunus Emre

        “Zorlaştırmayın, kolaylaştırın.” hadisine uygun olarak muhataplarının anlayabileceği biçimde sehl-i mümteni sanatının örneklerini veren Yunus Emre’den aldığımız mısraları açıklamadan verelim. Bu mısraların ilk anlamları zaten açıklanmak istemez; diğer anlamları üzerinde de yorum yapacak kapasite de değiliz.


 Yunus Emrede Allah Sevgisi

Bana seni gerek seni...

Aşkın aldı benden beni bana seni gerek seni
Ben yanarım düni güni bana seni gerek seni

Cennet cennet dedikleri bir kaç köşkle birkaç huri
İsteyene ver onları bana seni gerek seni

Yûnus'durur benüm adum gün geldükçe artar odum
İki cihanda maksûdum bana seni gerek seni
Yunus Emre

        Yunus Emre’de Allah sevgisi eş deyişle ilâhi aşk insanı da, tüm varlıkları da içine alan bir sevgidir, bir aşktır.   Bu sevgi Allah’a (cc), insana ve tüm yaratıklara gösterilen bir yakınlık, bir eğilimdir. Bu sevginin amacı kin, öfke, hırs, kötülük  vb. her türlü olumsuzluklardan kurtulup barışı, birliği, kaynaşmayı sağlayarak Allah’a kavuşmaktır. Allah’ı seven kendini, insanı ve tüm varlıkları da sever.

Sabahattin Gencal, Başiskele-Kocaeli

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder